نوین کوین

بیت کوین بلاکچین ارز های دیجیتال و چیز های دیگر ...

نوین کوین

بیت کوین بلاکچین ارز های دیجیتال و چیز های دیگر ...

به زبان ساده، بلاک چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است.

تفاوت اون با سیستم‌های دیگه اینه که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته میشه. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین میره.

مفهوم بلاک چین اولین بار با پیدایش بیت کوین به وجود اومد و پادشاه ارزهای دیجیتال از این فناوری برای ذخیره اطلاعات مربوط به دارایی کاربران خود بهره برد.

برای درک بهتر بلاک چین به مثال زیر توجه کنید:

من در یک جمع ۱۰۰نفری، برگه‌ای حاوی اطلاعات را بالا می‌گیرم و همه با تلفن همراه‌شان از اون برگه عکس می‌گیرن. حالا اگه من اون اطلاعات را نابود کنم، یا تغییری در اون بدم، دیگه برای اون جمع قابل پذیرش نیست، چون اونا یک کپی از نسخه اصلی را دارن، مگه اینکه موبایل همه را بگیرم و آن را حذف کنم.

این جمعی که از آن صحبت کردیم میتونه چندین میلیون نفر باشه که در بیت کوین و اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال بلاک چینی شاهد اون هستیم و یا به صورت خصوصی برای یک گروه خاص استفاده شود

بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

واژه بلاک چین(Blockchain) ترکیبی از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست.

در هر بلاک، هر اطلاعاتی می‌تواند ثبت شود؛ از جرم و جنایت‌های یک فرد تا جزئیات تراکنش‌های یک شبکه پولی مانند بیت کوین.

اطلاعات در بلاک‌ها ثبت می‌شوند و بلاک‌ها با هم به صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شوند. این زنجیره، بلاک چین را تشکیل می‌دهد.

کاربردهای بلاک چین
همانطور که گفتیم بیت کوین و ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، مهم‌ترین و موفق‌ترین کاربرد فناوری بلاک چین هستند. به عنوان مثال، در بیت کوین با استفاده از این فناوری امکان تقلب، دوبار خرج کردن پول و برگشت تراکنش‌ها از بین میره.

اما این فناوری می‌تواند به جز ارزهای دیجیتال، کاربردهای زیاد دیگه ای هم داشته باشه و هر کجا نیاز به فضایی برای ذخیره داده و از بین بردن نیاز به اعتماد باشه، امکان استفاده از آن وجود داره.

به عنوان نمونه، انتخابات الکترونیکی و بدون تقلب میتونه یکی از کاربردهای بلاک چین باشه. با استفاده از این نوآوری می‌توان تا حد زیادی خطر تقلب در انتخابات و نیاز به نیروی انسانی را کاهش داد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی